آب سيب تقويت كننده حافظه در سنين پيري
محققان با بررسي نتايج حاصل از آزمايشاتي بر روي موشها دريافتند مصرف آب سيب مي تواند قواي ذهني را در مقابل آسيب هاي سلولي كه موجب از دست دادن حافظه در كهولت مي شود، حفظ كند.

آنها معتقدند كه اين نتايج به دليل ميزان بالاي آنتي اكسيدانت موجود در كنسانتره آب سيب است. هرچند بمنظور تأييد مزاياي آن بر افراد مسن، نياز به انجام مطالعات بر روي انسان است، نتايج تحقيقات جديد به شواهد قبلي مي افزايد كه مصرف ميوه و سبزيجات براي قواي فكري در سنين پيري مفيد مي باشد.
دكتر توماس شي محقق سرپرست تيم مي گويد: «اين مطالعه جديد حاكي از آن است كه خوردن سيب و نوشيدن آب سيب همراه با يك رژيم غذايي متعادل، مي تواند مغز را از تأثيرات اكسايشي تنش ها محافظت نمايد. بنابراين بايد غذاهاي غني از آنتي اكسيدانت مصرف كنيم.»
تيم دانشگاه Massachusetts Lowell پيشتر نشان داده بود كه مزاياي خوردن آب سيب در موش ها استعداد ابتلا به بيماري آلزايمر را از بين مي برد.
از سوي ديگر تست هاي جديدي براي آزمايش بر روي موش ها طراحي شد تا آثار مربوطه را در فرايند رشد نرمال در سنين مياني نشان دهد.
اين تحقيقات كه بودجه آن از سوي صنايع سيب ايالات متحده تأمين شده، در ابتدا فعل و انفعالات مختلفي را بر روي موش هاي بالغ ميانسال و موش هاي پير با يك رژيم غذايي ناكامل آزمايش كرد.
موش هاي بين سنين 9 تا 12 ماه تحت تأثير رژيم غذايي فاقد اسيد فوليك و ويتامين E و حاوي آهن بعنوان پرواكسيدانت، قرار نگرفتند.
اما اثبات شد كه موش هاي پيرتر، بين سنين 2 تا 5/2 سال، بر طبق آمار، آسيب هاي اكسايشي بيشتري داشته و تست ماز Y را ضعيف تر انجام داده اند. بر اساس تحقيقات، اين مسأله در موش هاي ميانسال نيز به علت neurodegeneration اكسايشي، صادق مي باشد.
اما زماني كه به موش هاي پير تر كنسانتره آب سيب خورانده شد، (متناسب با روزانه دو تا سه فنجان آب سيب در مورد انسان)، آنها بطور قابل توجهي در تست هاي ماز بهتر عمل كردند و نسبت به آنهايي كه رژيم غذايي استانداردي را مصرف مي كردند، در همگي آسيب اكسايشي كمتري در مغز ملاحظه شد. اين مطلب در Journal of Alzheimer's Disease شماره دسامبر 2005 گزارش شده است.
همچنين آب سيب بعنوان مكمل غذايي، موش هاي مسن را از تنش هاي اكسايشي منتج از رژيم غذايي ناكامل محافظت نمود. شي مي گويد: «ما معتقديم كه اين تأثير به علت ميزان بالاي آنتي اكسيدانت طبيعي در سيب است».
تحقيقات قبلي مشخص كرده است كه تأثيرات مثبت نه بخاطر محتواي شكر و انرژي سيب، بلكه به علت آنتي اكسيدانت موجود در آب سيب مي باشد.
تعدادي از آزمون هاي epidemiological نشان داده اند افرادي كه ميوه و سبزيجات بيشتري مصرف مي كنند، كمتر مستعد كاهش قواي ذهني ناشي از كهولت سن از جمله آلزايمر هستند.
با اين وجود شواهد اندكي در دست است مبني بر اينكه غذاهاي مكمل حاوي آنتي اكسيدانت هاي تصفيه شده نظير ويتامين هاي E و C بتوانند همان مزايا را برسانند. بعضي از محققان معتقدند كه ميوه و سبزيجات ممكن است حاوي تركيبات خاصي باشند كه هم افزايي تأثيرات آنها موجب مقابله با آسيب هاي اكسايشي مي گردد.
منبع: www.nutraingredients.com